۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۶۰۱۳۶۲

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۷ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۷ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: بعد از ظهر امروز (دوشنبه) جلسه شورای عالی کار تشکیل و در زمینه حداقل دستمزد کارگران تصمیم گیری خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۷ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

رشد ۳۳۷۶ واحدی شاخص کل بورس

معامله‌گران بورس تهران در واپسین ساعات باقی‌مانده ۱۳۹۷ امروز با اقبال خریداران سهام به ویژه در میان حقیقی‌ها برای جمع‌آوری سهم‌های مختلف بود.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز دوشنبه ۲۷ اسفند ماه ۹۷ با افزایش ۳۳۷۶ واحدی به رقم ۱۷۵ هزار و ۸۹۸ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن، اما با افزایش ۴۰۲ واحدی عدد ۳۲ هزار و ۵۶۰ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۳۴۹۶ واحدی به رقم ۱۹۷ هزار و ۳۱۹ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول، اما در حالی با افزایش ۲۳۶۷ واحدی به رقم ۱۳۱ هزار و ۸۵۲ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۷۲۸۱ واحدی عدد ۳۳۹ هزار و ۵۷۹ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۴۹ واحدی بر روی رقم دو هزار و ۲۰۶ واحد نشست.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۴۳۴ واحد و ملی صنایع مس ایران با ۳۰۹ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با ۲۰۲ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های داده گستر عصر نوین با ۱۶ واحد، بانک اقتصاد نوین با ۷ واحد و پاکسان با ۲ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

بنا به این گزارش، ارزش کل معاملات نقدی امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۹۰۲ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن ۲ میلیارد و ۳۳۱ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۴۸ هزار و ۳۲ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های فنرسازی زر، کارت اعتباری ایران‌کیش، شیشه و گاز، شهد، تولیدی گرانیتی بهسرام، حق‌تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری توسعه شهری طوس‌گستر، حق تقدم خرید سهام سیمان خزر، سیمان کارون، سیمان مازندران، تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، توسعه و خدمات دریایی بندر سینا، شیر پاستوریزه پگاه فارس، شیر پاستوریزه پگاه گستان، ریل‌سیر گستر، کیسون، ایران خودرو، بانک سینا، پتروشیمی جم، گسترش صنایع پیام، صنایع غذایی مینو شرق، لیزینگ ایران و شرق از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های مهندسی نصیرماشین، قند شیرین خراسان، بانک قوامین، بانک شهر، پشم‌بافی طوس، بانک اقتصاد نوین، بانک مهر اقتصاد متوقف شدند.

بنا به این گزارش، امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد، ۹۳۰ میلیون سهم صنایع پتروشیمی تحت جمشید به ارزش بیش از ۲۸۵ میلیارد تومان به طور بلوکی در بازار معاملات عمده واگذار شد.

همچنین بیش از ۲۹۱ میلیون سهم هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به ارزش بیش از ۱۰۶ میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده روبه‌رو بود.

۳۰ میلیون حق تقدم خرید سهام معد نی صنعتی چادرملو به ارزش بیش از ۷ میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد و کمتر از ۲۹ میلیون سهم فروسیلیس ایران به ارزش کمتر از ۲۰ میلیارد تومان کد به کد شد.

همین وضعیت در فولاد کاوه جنوب کیش با کد به کد شدن ۲۷ میلیون سهم به ارزش ۱۰ میلیارد تومان ادامه داشت.

همچنین امروز ۲۵ میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش کمتر از ۸.۵ میلیارد تومان میان کد‌های درون‌گروهی منتقل شد و ۲۴ میلیون سهم بیمه اتکایی ایرانیان به ارزش بیش از ۳.۵ میلیارد تومان به کد‌های درون‌گر وهی سهامدار عمده تجمیع شد.

گفتنی است ۲۰ میلیون سهم ذوب‌آهن اصفهان به ارزش بیش از ۲.۵ میلیارد تومان به کد‌های درون‌گروهی انتقال پیدا کرد و ۱۴ میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد تومان کد به کد شد.

براساس این گزارش، طی معاملات امروز، ۱۲ میلیون سهم توسعه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان با معاملات انتقالی همراه شد و بیش از ۱۰ میلیون سهم سرامیکای صنعتی اردکان به ارزش بیش از ۳.۵ میلیارد تومان توانست معاملات انتقالی را تجربه کند؛ و ۱۰ میلیون سهم پالایش نفت اصفهان به ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان معاملات انتقالی را نظاره‌گر بود.

گفتنی است امروز بیش از ۸.۵ میلیارد تومان، آهنگری تراکتورسازی ایران به ارزش از ۳.۵ میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد و در فولاد خوزستان نیز بیش از ۷.۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۶ میلیارد تومان با معاملاتت انتقالی میان سهامداران عمده همراه شد.

در نهایت امروز بیش از ۳ میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس به ارزش ۴ میلیارد تومان میان سهامداران عمده منتقل شد و بیش از ۲.۵ میلیون سهم شیشه‌سازی مینا به ارزش کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان کد به کد شد.

براساس این گزارش، امروز بازار سهام شاهد تلاش معامله‌گران اغلب حقیقی برای استفاده از آخرین فرصت باقی‌مانده در روز‌های پایانی سال به منظور جذب سهام پربازده بود.

انتظارات تورمی در سال آینده و غیبت حقوقی‌ها در تعطیلات نوروزی این فرصت را برای بورس‌باز‌ها ایجاد کرده تا بر مبنای استراتژی کوتاه‌مدت‌نگری به دنبال تحصیل سهام و یا حتی اصلاح پرتفوی در آخرین ساعات باقی‌مانده در سال جاری باشند.

به نظر می‌رسد گروه رایانه، دارویی‌ها، معدنی‌ها، قطعه‌سازها، زراعت و دامداری و تک‌سهم‌های گروه سیمانی و پالایشی در کنار گروه محصولات شیمیایی از جذابیت خاصی برای خریداران سهام برخوردار باشند.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به روز کاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۸۶ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۹۴ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۶۲۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۵۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۵۸۶ هزار تومان
سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۹۴ هزار تومان
نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان
ربع‌سکه بهار آزادی یک‌میلیون و ۶۲۷ هزار تومان
سکه‌گرمی ۸۵۸ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۶ هزار و ۷۷۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۸۰۷ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۳.۶ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۱۶ هزار و ۷۷۰ تومان
قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار ۵۵۶ هزار تومان
قیمت هر مثقال طلا یک میلیون و ۸۰۷ هزار تومان
قیمت اونس طلا ۱۳۰۳.۶ دلار

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۸۴۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل تغییری نداشته است.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان است.

قیمت دلار ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان
قیمت یورو ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۷ هزار و ۱۰۸ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۵۱۱ تومان
___________________________

حراج گوشت‌های وارداتی به عنوان اموال تملیکی

طی ماه‌های گذشته با افزایش شدید قیمت گوشت قرمز، واردات این ماده پروتئینی بصورت گرم و منجمد در دستور کار قرار گرفت و بخش خصوصی اقدام به واردات این اقلام کرد، اما بدلیل مشکلاتی که در فرایند تخصیص ارز وجود داشت، بخشی از این محموله‌ها در گمرکات کشور دپو شد و امکان ترخیص پیدا نکرد. اخبار واصله حاکی از آن است که این محموله‌ها به عنوان اموال متروکه تلقی و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته و به مزایده گذاشته شده است.

گوشت‌های وارداتی را حراج کردند

فرهاد آگاهی، رئیس انجمن فراورده‌های خام دامی، ضمن درخواست از معاون اول رئیس جمهور برای ورود به موضوع حراج محموله‌های گوشت موجود در گمرک بندرعباس، اظهار داشت: متأسفانه در روز‌های اخیر شاهد بودیم که تعداد قابل توجهی از محموله‌های گوشت منجمد وارداتی موجود در بندر شهید رجایی، تحت عنوان اموال متروکه شناسایی و به حراج گذاشته شده است.

این یک راهزنی است / ‏‬فروشنده خارجی می‌تواند در محاکم بین المللی اقامه دعوی کند

وی افزود: این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده که این محموله‌ها هنوز تسویه حساب ارزی نشده اند و در واقع در مالکیت فروشنده خارجی قرار دارند و چنین اقدامی در عرف بین المللی، به مثابه راهزنی و تصرف اموال کشور‌های دیگر تلقی می‌شود و می‌تواند به پیگیری قضائی فروشنده در محاکم بین المللی و محدودیت‌های شدید تجاری منجر شود.

وی با رد عدم همکاری واردکنندگان برای ترخیص این محموله‌ها، تصریح کرد: این تصور که واردکنندگان، انگیزه لازم برای ترخیص این محموله‌ها را ندارند، از اساس نادرست است، چرا که نه تنها واردکنندگان گوشت، منفعتی از توقف کالا در گمرک نمی‌برند، بلکه با توقف کالا، روزانه مجبور به پرداخت هزینه توقف (دموراژ) نیز می‌شوند و این درحالی است که قیمت گوشت تحویلی آنها، نهایی شده و امکان افزایش بهای تمام شده آن را ندارند؛ بنابراین واردکنندگان خواهان ترخیص هرچه زودتر محموله‌های خود هستند، ولی عدم دسترسی به مستندات و مدارک حمل، مانع ترخیص است.

مشکل تخصیص ارز مانع ترخیص شد

به گفته آگاهی، علت اصلی عدم ترخیص این محموله‌ها، عدم تخصیص ارز به محموله‌های ثبت سفارش شده یا عدم انتقال ارز تخصیصی به حساب فروشنده خارجی است.

وی تاکید کرد: واریز وجوه ارزی این محموله‌ها به فروشنده خارجی، به دلیل وجود تنگنا‌های انتقال ارز، دچار اخلال بوده و حتی ممکن است نشستن پول در حساب فروشنده، بیش از سه ماه طول بکشد و بر اساس قوانین بین المللی، تا زمانی که وجه این محوله‌ها به حساب فروشنده خارجی واریز نشده و مستندات ترخیص کالا تحویل خریدار نشده است، کالا در مالکیت فروشنده قرار دارد و حراج کردن چنین محوله هایی، موجب بی اعتباری و بی آبرویی تجارت خارجی کشورمان خواهد شد.

آگاهی تاکید کرد: این موضوع در بیست و نهمین جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح شده و مصوبه‌ای مبتنی بر مستثنی بودن کالا‌های اساسی نیز ابلاغ شده است و این اقدام شورای استان هرمزگان، صراحتاً بر خلاف مصوبه ستاد تنظیم بازار است و مخاطراتی متعددی را می‌تواند برای کشور به دنبال داشته باشد.

ریسک تجارت با ایران را افزایش می‌دهند

وی افزود: چنین اقداماتی، یک خودزنی تمام عیار در عرف تجارت خارجی محسوب می‌شود و موجب می‌شود که نرخ ریسک معامله با تجار ایرانی به شدت افزایش پیدا کند و کشور‌های فروشنده، حتی ممکن است محموله‌های خود را به کشور ثالث انتقال دهند و یا اینکه تا زمان دریافت کل مبالغ خود، از ارسال محموله‌های گوشت خودداری کنند.

آگاهی با اشاره به اینکه چنین اقداماتی، ذخایر استراتژیک گوشت کشور را با تهدید جدی مواجه می‌سازد، تاکید کرد: اقدامات استانداری هرمزگان، در واقع رفتار‌های ضد تنظیم بازار است که نه تنها معامله با ایران را پرخطر جلوه می‌دهد، بلکه موجب هراس افکنی میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشورمان شده و با تزریق نگرانی و دلزدگی، امنیت ذهنی تجار را به شدت مخدوش می‌سازد.

وی با اشاره به نامه انجمن فرآورده‌های خام دامی ایران به مدیرکل گمرک شهید رجایی، تاکید کرد: درخواست جدی و فوری ما از مسئولان وزارتخانه صمت، وزارت جهادکشاورزی و به خصوص معاون اول رئیس جمهور آن است که هرچه سریع‌تر به موضوع ورود پیدا کرده و مانع بی آبرویی تجارت خارجی کشورمان و وضع تنگنا‌های بیشتر شوند.
___________________________

حداقل دستمزد کارگران امروز در جلسه شورای عالی کار تعیین می‌شود
 
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز (دوشنبه) در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در سال ۹۷، افزود: برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، شب گذشته جلسه‌ای با نمایندگان کارفرمایان و کارگران برگزار شد.
 
وزیر تعاون اضافه کرد: در تعیین حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار، به ماده ۴۱ قانون کار توجه جدی داریم؛ این ماده قانونی تعیین حقوق و دستمزد را متاثر از دو عامل «نرخ تورم» و «حداقل معیشت» می‌داند.

وی اظهار امیدواری کرد که با هماهنگی خوب کارگران و کارفرمایان، تصمیم درستی در زمینه تعیین حداقل دستمزد اتخاذ شود.

شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود از حمایت ۸۱ هزار میلیارد تومانی دولت از صندوق‌های بازنشستگی در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: این اطمینان وجود دارد که با حمایت دولت، صندوق‌ها دچار کسری نشوند.

در این سال تلاش دولت بر حمایت از قشر ضعیف جامعه و دارندگان درآمد ثابت خواهد بود، زیرا شرایط تحریم نخستین آثار را بر سبد هزینه، رفاه و معیشت آن‌ها داشته است.

وی ادامه داد: امسال به دلیل محدودیت‌های مالی امکان توجه ویژه به این اقشار وجود نداشت؛ هرچند که با دستور رئیس جمهوری، به افرادی مانند کارکنان دولت، بازنشسته ها، مددجویان کمیته امداد و بیمه شدگان که شناسنامه مشخص درآمدی داشتند، کمک شد.

شریعتمداری افزود: در سال آینده مقررات حاکم، مقررات بهتری خواهد بود؛ در مورد حداقل دستمزد، تصمیمات خوبی با همکاری دولت و مجلس گرفته شده است و حداقل دستمزد در سال ۹۸ می‌تواند بخش قابل ملاحظه‌ای از تغییرات افزایش سطح عمومی قیمت‌ها را پوشش دهد.

وی به رفع نگرانی‌ها در مورد واردات مواد اولیه تولید اشاره کرد و گفت: با هموار شدن مسیر و تلاش‌هایی که صورت گرفته، اکنون مسیر واردات دارای تضمین بهتر و بیشتری است که نشان می‌دهد می‌توان از روند بیکاری جلوگیری کرد.

اجرای سیاست‌های اشتغال فراگیر در سال ۹۸

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سیاست‌های اشتغال فراگیر در سال آینده، ادامه داد: این سیاست‌ها شامل اشتغال دانش آموختگان و تامین کمک هزینه بیمه آنها، تامین منابع برای توسعه اشتغال پایدار روستایی با ۱۲ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان منابع (با نرخ سود چهار درصد و ۶ درصد)، توسعه مشاغل خانگی، توسعه مشاغل وابسته به فناوری اطلاعات (IT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فعالیت‌های نو بنیان و نوبنیاد فعال خواهد بود.
___________________________

قیمت مرغ در بازار ۴۷ درصد بالاتر از نرخ مصوب!

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران روز یکشنبه درباره برخی از نابه‌سامانی‌ها در بازار گفت: جلسه بسیار مفصلی در دادسرای تهران برای مقابله با گران فروشی تشکیل دادیم و مقرر شده با فروشندگان گوشت مرع بالاتر از نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برخورد کنیم.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قیمت گوشت مرغ در بازار همچنان بالا است و کیلویی ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان عرضه می‌شود.

فروش عمده مرغ فقط روزی سه عدد

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان گوشت مرغ در این باره گفت: با ورود سازمان تعزیرات، قیمت مرغ در میدان بهمن به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده، اما فروشندگان مرغ خرید نمی‌کنند، چرا که به کسی اجازه خرید بیش از سه عدد مرغ را نمی‌دهند و فروشندگان محصولات پروتئنیی باید از کشتارگاه‌ها برای مغازه‌هایشان مرغ تهیه کنند که حدود کیلویی ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بازار با ثباتی وجود ندارد و این وضعیت به نفع تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و فروشندگان نیست و دخالت‌های دولت باعث شده که بازار به هم بریزد.

مرغداران، قیمت‌ها را بالا بردند

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نیز با اعلام اینکه مرغداران قیمت گوشت مرغ را افزایش دادند گفت: با ورود سازمان تعزیرات و فشار ناظران، قیمت مرغ در بازار به ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان در تهران رسیده و هر کسی بالاتر از این نرخ بفروشد، مرتکب گرانفروشی و تخلف شده است.

وی با مقصر قلمداد کردن مرغداران در این رابطه ادامه داد: پس از افزایش قیمت‌هه از سوی مرغداران، عمده فروشان از مرغداران خرید نکردند تا قیمت پایین بیاید، اما بعید می‌دانم به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ برسد. البته به نظر من بهترین قیمت برای مردم و مرغداران در این شرایط ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

اظهارات یکی از فروشندگان مرغ

یکی از فروشندگان مرغ نیز درباره چرایی فروش مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب گفت: چگونه وقتی این محصول را کیلویی ۱۶ هزار تومان خریداری می‌کنم آن را کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم بفروشیم؟! قطعاً ما فروشندگان هم با افزایش قیمت و گرانی میانه خوبی نداریم؛ چرا که سال گذشته در همین بازه زمانی فرصت سرخاراندن هم نداشتیم و تا پاسی از شب مشغول فروش بودیم، اما در این روز‌ها کارمان شده سرک کشیدن به شبکه‌های اجتماعی برای پرکردن اوقات فراغت، چون کسی برای خرید گوشت مرغ به ما مراجعه نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر این وضعیت ادامه دار باشد، قطعاً از سال آینده باید به فکر کار دیگری باشیم، چرا که هزینه‌های آن به مراتب بالاتر از درآمدش است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار ۵۵۰۰ تومان (معادل ۴۷ درصد) بالاتر از نرخ مصوب و نرخ اعلام شده از سوی اتحادیه ۴۴۰۰ تومان (معادل ۳۸ درصد) گران‌تر از آن چیزی است که دولت اعلام کرده است. دادستان طی دو روز گذشته تاکید کرده که با گران‌فروشان مرغ برخورد می‌شود. حالا باید دید مردم می‌توانند شب عید خود را بهتر سپری کنند و گوشت مرغ را به نرخ کیلویی ۱۱۵۰۰ تومانی خریداری کند یا این که بازار همچنان در تلاطم و نوسان می‌ماند. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات